April 7, 2020

Please reload

Ostatnie posty

Czy psycholog może pomóc? "Wieczór RDC" i rozmowa o wsparciu w żałobie.

November 5, 2018

1/4
Please reload

Wyróżnione posty

Tu i teraz - wskazówki Gestalt cz. I

August 4, 2017

     W poprzednim poście wspomniałam, że chciałabym w kolejnych tekstach przybliżyć Wam tak zwany dekalog Gestalt stworzony przez Claudio Naranjo, uzupełniając zapisane w nim wskazówki o  krótką refleksję na temat tego, w jaki sposób mogą one znaleźć zastosowanie w codziennym życiu.

 

Dziś chciałabym się na chwilę zatrzymać przy dwóch początkowych z nich, których połączenie stanowi jeden z fundamentów psychoterapii Gestalt zawierający się w sformułowaniu „tu i teraz”.

 

 

Wskazówki te brzmią:

 

 Żyj teraz: zajmuj się teraźniejszością, a nie przeszłością czy przyszłością.

 

 Żyj tutaj: zajmuj się tym, co jest obecne.

 

 

        Czy przypominasz sobie takie momenty ze swojego życia, gdy czułeś się uwięziony w przeszłości? Rozpamiętywałeś minione zdarzenia, analizowałeś je
i zastanawiałeś się co by było, gdyby pewne sprawy potoczyły się nieco inaczej? Chyba każdy z nas tego kiedyś doświadczył. Nasza przeszłość to historia drogi, którą przebyliśmy. Wspomnienia i ważne momenty. Doświadczenia, które zgromadziliśmy; miejsca, w których byliśmy i ludzie, których poznaliśmy.       Przeszłość bywa jednak pułapką, zwłaszcza wówczas, gdy kładzie się cieniem
na tym, co teraźniejsze i gdy utykamy w niej nie mogąc ruszyć dalej. Podobna pułapka dotyczyć może życia przyszłością, czyli koncentracji na planach
i wyobrażeniach odnośnie tego, co wydarzy się za moment, co przyniesie kolejna chwila, co uda się mi osiągnąć za miesiąc, rok, czy kilka lat. Czy zdarzyło Ci się kiedyś być na urlopie w pięknym miejscu i planować, gdzie chciałbyś się wybrać
w kolejne wakacje? Albo rozmyślać o tym, jak będzie, gdy wreszcie: skończysz szkołę, zaczniesz nową pracę, Twoje dzieci dorosną, przejdziesz na emeryturę
etc.? Ja przyłapuję się na tym dość często. A przecież będąc trzy kroki przed samym sobą możesz przegapić to, co właśnie w tej chwili dzieje się wokół Ciebie
i co jest na wyciągnięcie ręki.

 

 


        Być może właśnie teraz wracasz myślami do ostatniej kłótni z bliską osobą? A może wyobrażasz sobie jak będzie na wyczekiwanym od dawna urlopie? Wspominasz albo snujesz plany? Jeśli tak, to pozwól, że zaproszę Cię teraz do krótkiego doświadczenia. Powoli podnieś wzrok znad czytanego tekstu. Rozejrzyj się uważnie i spróbuj dostrzec to, co jest wokół Ciebie. Przyjrzyj się temu, co masz przed sobą, zerknij też za siebie. Zobacz, co znajduje się po Twojej prawej, a co po lewej stronie. Czy widzisz jakieś przedmioty? Ich wielkość, barwę i kształt?
Czy dostrzegasz jakieś osoby? Słyszysz jakiś dźwięk, a może doświadczasz ciszy? Czy czujesz jakiś zapach lub powiew powietrza? Tak, to wszystko jest tu właśnie teraz. A teraz zamknij oczy i rozejrzyj się przez chwilę po swoim wnętrzu. Spróbuj wczuć się w siebie – doświadcz tego, w jaki sposób oddychasz, w jakiej pozycji jest Twoje ciało. Zatrzymaj się na chwilę przy tym co czujesz, sprawdź dokąd biegną Twoje myśli. To wszystko dzieje się właśnie teraz.

     Gdy świadomie starasz się doświadczyć chwili obecnej i być w "tu i teraz", masz szansę usłyszeć swój wewnętrzny głos. Możesz skoncentrować się na tym, co widzisz, słyszysz, o czym myślisz, jak odczuwasz i zdać sobie sprawę z tego, czego potrzebujesz. Twoje życie, to którego możesz w pełni doświadczyć, toczy się w tej właśnie chwili.

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Wyszukaj wg tagów
Please reload

Archiwum
  • Facebook - Grey Circle

Anna Bajkowska

PSYCHOTERAPIA

ul. Bellottiego 
ul. Karolkowa 

Warszawa - Wola

© 2017 Created by Anna Sokołowska